hälsingemål

Hänne - Här
Dänne - Där
Bakaför - Bakom
Bara - Barnen 
Klöpp - Klippte 
Tröck - Tryckte 
Röck - Ryckte 
Mös - Myste 
Dä funkant - Den fungerade inte 
Däbintnå - De blir inget 
Djickent - Det gick inte 
Dä gånt - Det går inte 
Haru fått nårå ? - Har du fått något då? 
Vaärämärä ? - Vad är det med dig? 
Tjöföbi - Kör förbi. 
Dähönthit - Det hör inte hit 
Vajörö - Vad gör du 
Jörä durå - Gör det du istället. 
Äffö tröket - Det är för tråkigt 
Vant anmä ? - Var han inte med ? 
Däjönt nå - Det gör inget 
Du skant tro pån - Du ska inte tro på honom 
Jönt påäng gång - Gör det inte på en gång 
Fålase - Får väl se 
Fickint - Fick inte 
Dön ditan - Slå till den 
Tainurå - Ta i nu då 
Rätutan - Räta ut den 
Bääsch - Beige 
Chäf - Chef 
Läcker -Något läker t.ex. vattenkran 
Nåre/nåra - För få/Några 
Änte - Är det inte 
Varåra - Varför då 
Jånst - Nyss 
Fånt - Får inte 
Följa te väx - följa halva vägen 
Glåma -Titta

snodde detta från min svägerska, bra med en ordlista såhär ;)
En sak som jag kände mig bekräftad på var "läcker" för när jag börja jobba här, så på jobbet så var det något som läckte.. och då sa jag det och då stod alla och påstod att det var fel av mig, MEN det är pga min dialekt.. så nu känns det lite bättre när jag vet att detta är en dialektgrejj :P

Kommentarer
Postat av: Mr J

Klockren ordlista:)..detmesta känns ju lixom igen:-)..så skönt o få det på pränt..just läker:-)..det e ett omtvistat ord för alla när man kommer bort från Hälsingland tror jag:-) samma som att vi använder er istället för ar..tex simmer o hopper:-)..tack:-)

2012-02-28 @ 10:33:32
Postat av: Amanda

HAhahah, Johanna. DET HETER LÄCKER när någonting är trasigt, tex ett rör. Och LÄKER när ett sår LÄKER. Det är dom som säger fel. Jag lovar.

2012-03-18 @ 21:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback